İyi Parti Türkkan’ın 3 Yıl Önce Sorduğu Soruya Bakan Kurumdan Yanıt: “Türkiye’nin Her Yerinde Binalarda Can ve Mal Güvenliğini Sağlamak İçin…
İYİ Parti Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan’ın Kahramanmaraş’taki depremlerden yaklaşık 3 yıl önce verdiği soru önergesine Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’un verdiği yanıtta; Bu yasal değişikliklerle birlikte yapılacak tüm binalarda hem deprem hem de afetle ilgili güncel tüm mevzuatlara uyum sağlanması zorunlu hale getirildi ve Türkiye genelindeki binalarda can ve mal güvenliğinin sağlanması için gerekli tedbirler alındı.
İYİ Parti Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’un Türkiye’de depreme karşı alınan tedbirlere ilişkin talebiyle 22 Kasım 2018’de TBMM Başkanlığı’na soru önergesi sundu. . Kurum, Türkkan’ın teklifine yaklaşık 1,5 yıl sonra 27 Şubat 2020’de yanıt verdi. Buna karşılık kurum, “Bu mevzuat değişiklikleri ile yapılacak tüm binalarda hem deprem hem de afetle ilgili güncel mevzuata uyum sağlanması zorunlu hale getirilmiş olup, can ve mal güvenliğinin sağlanması için gerekli tedbirler alınmıştır. Türkiye genelinde binalarda.”
Bakan Kurumun bu sözlerle yanıt vermesinden 3 yıl sonra Kahramanmaraş’ta 6 Şubat 2023’te meydana gelen depremlerden 10 il etkilendi ve 6 binin üzerinde bina yıkılırken, 38 binin üzerinde vatandaş hayatını kaybetti.
Bakan Kurum’un 3 yıl önceki önergeye verdiği yanıt şöyle:
Afete Maruz Bölge Kararları (AMB) ve bu bölgelerdeki uygulamalar, ilgili mevzuata uygun olarak Afet ve Acil Durum İdaresi Başkanlığı (AFAD) tarafından yürütülmekte olup, afete maruz kalan bölgelerdeki uygulamalar ve afet acil durum müdahalesine ilişkin bilgiler planlar AFAD Başkanlığı sorumluluğundadır.
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin teklifte belirtilen hususlara ilişkin verdiği bilgilerde; 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nda büyükşehir belediyesinin görev, yetki ve sorumlulukları belirtilmiştir: 1/5.000 ve 1/ 25.000’in ortasında her ölçekte nazım imar planlarını hazırlamak, yaptırmak, onaylayıp uygulamak. onlara; nazım plana göre büyükşehir belediyeleri tarafından hazırlanacak uygulama imar planlarını, bu planlarda yapılacak değişiklikleri, parselasyon planlarını ve imar planlarını kural olarak onaylamak ve uygulanmasını denetlemek, onları değiştirerek; (…) (2) İmar planlarını ve parselasyon planlarını uygulama tarihinden itibaren bir yıl içinde yapmayan belediyeler. Alan mevcut imar planlarında ‘yasak alan’ olarak belirlenmiştir. Toplantının amacına yönelik hazırlanan plan değişiklik teklifinin Büyükşehir Belediye Meclisi olağan toplantısı gündemine alınarak ilgili kurula gönderildiği belirtildi.
“KOCAELİ’DE BAĞIMSIZ MÜDÜRLÜĞE ESAS OLARAK 211.278 İMAR BARIŞI BAŞVURUSU YAPILDI”
Kocaeli ilinde bağımsız bölüm bazında 211 bin 278 imar barışı başvurusu yapıldı. Bu alanlarda yaşayan insan sayısına ilişkin Bakanlığımızda herhangi bir istatistiki veri bulunmamaktadır. 13/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 8/(g) unsuru ile Bakanlığımız; ilgili idareler, kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından; Denetim yapmaya, aksaklıklar hakkında işlem yapmaya, değişiklik yapmaya ve onaylamaya, inşaat tatil tutanağı düzenleyip mühürlemeye, yıkım kararı alıp yıkımı gerçekleştirmeye, ilgililer hakkında idari yaptırımlar uygulamaya, bu görevlerin, bina tatil tutanağı düzenlenmesi, mühürlenmesi ve yıkım kararına ilişkin raporların düzenlenmesi ve denetlenmesi görevlerinin, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında denetçi belgesine sahip işçi tarafından yürütülmesine karar verildi.
İmar Kanununun 32. ve 42. maddeleri gereğince bu Kanuna istinaden çıkarılan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde Bakanlığımızın denetim yetkisine yer verilmiştir. Bakanlığımız merkez ve taşra teşkilatında denetçi belgesine sahip işçi, inşaat tatil tutanağı düzenlenmesi, mühürleme ve yıkım kararı ile denetim görevi görevlerini yürütür.
“AMAÇ MEVZUATA UYMAK”
Ayrıca planlı alanlarda yapılacak yapıların plan, bilim, sağlık ve çevre koşullarına uygun olarak oluşturulmasını sağlamak amacıyla 3030 Sayılı Kanun Kapsamı Dışında Kalan Belediyeler İçin Tip İmar Yönetmeliği Resmi Gazete’de yayımlandı. 2.11.1985 tarih ve 18916 sayılı Gazete. Söz konusu Yönetmelik ile 02.09.1999 tarihinde yapılan değişiklikle, 5’inci unsuru gereğince, bu Yönetmeliğin alışılmışın dışında olan ‘Afet Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik’ kararları sadece 13.7.2000 tarihinde anılan unsurda yapılan değişiklik ile yapılacak tüm yapıların inşaatlarında afet bölgeleri uygulanmazken, ‘Yönetmelik’ kararlarına uyulması zorunlu hale getirilerek uygulamanın kapsamı genişletilmiştir. Afet Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında’ 19.08.2008 tarihinde söz konusu olan 5. unsurda yapılan değişiklik ile “Afet Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik” ile “İnşa Edilecek Binalar Hakkında Yönetmelik”e uyulması zorunludur. tüm lisans süreçlerinde “Deprem Bölgelerinde”. 01.06.2013 tarihinde yapılan değişiklik ile bu zorunluluk korunmuş ve 03.07.2017 tarihli Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 5. maddesine eklenen (20) numaralı bent ile yapı ruhsatı talep edilen projelerde; Ayrıca afet, deprem, yangın, otopark, enerji verimliliği, barınak, asansör, yapı malzemeleri, gürültüden korunma, ısı ve su yalıtımı, bina denetimi gibi yapılaşmaya ilişkin kararları içeren mevzuata uyulması zorunludur. iş güvenliği, iskele, erişilebilirlik ve çevre.
“TÜRKİYE’NİN HER YERİNDEKİ BİNALARDA CAN VE MAL GÜVENLİĞİNİ SAĞLAMAK İÇİN GEREKLİ ÖNLEMLER ALINMIŞTIR”
Ayrıca anılan Yönetmelik ile yangın, titreşim, ısı ve su yalıtımı, çevre ve enerji verimliliği konularında yürürlükte bulunan ilgili mevzuat ile binanın yapıldığı tarihteki mevzuatın gerektirdiği diğer tüm hususlarda gerekli tedbirlerin alınması zorunludur. lisanslıydı. karar verildi. Bu mevzuat değişiklikleri ile hem yapılacak tüm yapılarda hem deprem hem de afetlerle ilgili güncel mevzuata uyum sağlanması zorunlu hale getirilmiş olup, Türkiye genelindeki yapılarda can ve mal güvenliğinin sağlanması için gerekli tedbirler alınmıştır.